درباره آفت گیاهی «سوسک برگ خوار نارون» چه می‌دانیم؟
درباره آفت گیاهی «سوسک برگ خوار نارون» چه می‌دانیم؟

درباره آفت گیاهی «سوسک برگ خوار نارون» چه می‌دانیم؟

آفات و بیماری های گیاهی یکی از علل نابودی گیاهان و تخریب فضای سبز محسوب می شوند و به همین دلیل، شناسایی و مبارزه با آنها از ضرورت های حوزه فضای سبز است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع تبریز، در بخش هایی که از این پس به صورت سلسله وار درج می شود، تلاش بر این است تا شهروندان محترم در حدامکان با این آفات آشنا و روشهای مبارزه با آن ها را بدانند و بدین ترتیب، گامی در راستای حفظ فضای سبز تبریز برداشته شود.

روش تکثیر:


تکثیراز طریق قلمه زدن متداول ترین روشهاست. تکثیر با قلمه از شاخه های یکساله و ترد، در ماسه و در شاسی سرد شهریور و مهر انجام می شود. تکثیر با قلمه از شاخه های جوان در ماسه مرطوب در گلخانه خنک، در ماه مهر تا آبان ماه است. بعضی از واریته ها با تقسیم بوته و پیوندزدن نیز تکثیر می شوند.

قلمه ها در بهار یا اواخر تابستان از شاخه های انتهایی در حال رشد برداشته می شوند. یکی از روشهای فعال تکثیر طبیعی این گیاه پنجه زنی از پاجوش های قبلی درختچه است. ضمناً بذرهای تمیز شده آنرا بایستی پیش از کاشت به مدت ۲-۳ ماه در دمای صفر تا ده درجه سانتی گراد، سرمادهی کرد.
 
آفات و بیماری:


قارچ و سفیدک

پراکنش در سطح شهر:


در منطقه هشت (در استانداری و مقابل آن، خیابان طالقانی و خیابان امام) بیشتر کاشته شده است. در سال های گذشته مبادرت به کاشت همه جانبه شمشاد در تبریز انجام شد ولی به دلیل فقدان سازگاری با اقلیم شهر تبریز از جمله خاک رسی، آب نسبتاً شور و قلیایی و رطوبت پایین هوا (خشکی جو) توسعه موفق و گسترده ای حاصل نشد.

به صورت قطعات کوچک در بخش های شخصی و اداری که محیط های محدوده تری هستند. البته این درختچه بقاء و زندگی خود را حفظ کرده است.