المانیتور: شکاف در درون خانواده ها: نسل قدیم حامی اردوغان؛ جوانان حامی قلیچداراوغلو / «بگذارید برای یکبار هم که شده فردی غیر از اردوغان را امتحان کنیم»
المانیتور: شکاف در درون خانواده ها: نسل قدیم حامی اردوغان؛ جوانان حامی قلیچداراوغلو / «بگذارید برای یکبار هم که شده فردی غیر از اردوغان را امتحان کنیم»

  المانیتور نوشت: در حالی که تنها چند ساعت تا انتخابات تاریخی ترکیه در روز یکشنبه باقی مانده است، نسل‌های قدیمی و وفاداران به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در متقاعد کردن جوانان برای حمایت از نامزد مورد احترام خود با مشکل مواجه هستند. بعدازظهر آفتابی این هفته، دو زن روی نیمکتی مشرف به بسفر […]

 

المانیتور نوشت: در حالی که تنها چند ساعت تا انتخابات تاریخی ترکیه در روز یکشنبه باقی مانده است، نسل‌های قدیمی و وفاداران به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در متقاعد کردن جوانان برای حمایت از نامزد مورد احترام خود با مشکل مواجه هستند. بعدازظهر آفتابی این هفته، دو زن روی نیمکتی مشرف به بسفر در محله اوسکودار استانبول، پایگاه اردوغان، نشسته بودند، در حالی که گفتگوی آنها حول یکی از داغ ترین موضوعات پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۴ مه می چرخید: تورم.

«قیمت یک پوشک قبلاً نیم لیر بود، الان ۶ لیر است. من باید بشمارم که هر روز چند پوشک روی بچه ام می گذارم و سعی کنم همان پوشک را برای مدت طولانی تری استفاده کنم- این خوب نیست.»

او افزود: “این تنها راهی است که ما می توانیم این روزها معاشرت کنیم.”

بدیا ۳۴ ساله و دوستش فاطیما ۳۳ ساله گفتند که در انتخابات ریاست جمهوری به رقیب اصلی اردوغان – رهبر اصلی اپوزیسیون کمال قلیچداراوغلو – رای خواهند داد.

فاطیما گفت: ما ۲۰ سال است که به اردوغان رای می دهیم، اما این بار به دلیل شرایط اقتصادی نمی خواهیم به او رای بدهیم. … حتی ممکن است اوضاع بدتر شود، اما ما باید تلاش کنیم و ببینیم که آنها چه چیزی می توانند به دست آورند

چندین نظرسنجی از جمله نظرسنجی خود المانیتور نشان داد که ترکیه با یکی از بدترین بحران های معیشتی در تاریخ اخیر خود مواجه است.

مصطفی ۷۵ ساله موافق است و می گوید «همه از وضعیت اقتصادی شکایت دارند، اما نمی‌دانند که در گذشته چگونه بوده است. وقتی جوان بودم مجبور شدیم برای خرید کره صف ببندیم. اکنون همه چیز داریم.»

در همین حال، رای دهندگان جوان تر، به ویژه آنهایی که در طول بیش از یک دهه حکومت اردوغان متولد شده اند، به نظر می رسد که توسط بزرگان خود قانع نشده اند.

فاطما نور ۲۱ ساله می گوید: «من تغییر می خواهم، زیرا به آینده ام نیاز دارم. … مردم نگران این هستند که کشور تحت حاکمیت [قلیچداراوغلو] بدتر باشد، اما با این وجود، بگذارید یک بار که شده امتحان کنیم. »

با توجه به نظرسنجی های اخیر، رای دهندگانی که برای اولین بار رای می دهند به عنوان بزرگترین گروه در میان افراد بلاتکلیف قرار می گیرند. حمایت این جماعت، برای هر یک از طرفین در رقابت فعلی حیاتی است. هم اردوغان و هم کیلیچداراوغلو برای جلب نظر بیش از ۵ میلیون رای اولی رقابت می کنند.