شورش‌های بزرگ، قربانیان اندک؛ انسان‌ها علف نیستند که وجین شوند / یادداشتی از ابوالفضل فاتح
شورش‌های بزرگ، قربانیان اندک؛ انسان‌ها علف نیستند که وجین شوند / یادداشتی از ابوالفضل فاتح

ابوالفضل فاتح: در شورش‌هایی که ماهیت صرفا انسانی نداشته و از جنس سیاسی و یا اقتصادی و یا حتی نظامی است باز حداکثر ملاحظه نسبت به جان شهروندان از اولویت‌های دنیای مدرن است. درسه مثال (حمله به کنگره آمریکا، یا شورش جلیقه زرد‌ها در فرانسه و یا همین شورش واگنرها) گرچه شروع آن با قتل یک شهروند آغاز نشد و جنسی متفاوت داشت، اما سیستم‌های آمریکا و فرانسه و حتی روسیه تلاش کردند با کمترین تلفات نیروی انسانی و خونریزی از آن عبور کنند، چرا که با اتباع و شهروندان خودشان مواجه بودند. اما در ایران عزیز ما چگونه است؟ تنها یک روز جمعه مهرماه ۱۴۰۱ در زاهدان چه گذشت؟ آن روز‌ها و هفته‌ها در نقاط دیگر میهن چه گذشت؟ جبران خون‌ها چگونه ممکن است؟ متاسفانه به رغم برخورداری از معارف و فرهنگ و عواطف غنی در ایران عزیز ما که در جهان کم نظیر است، هنوز مفهوم بنیادین از شهروند و انسان دربسیاری از عرصه‌ها از جمله مدیریت بحران‌ها و اعتراضات اجتماعی مان عمق لازم را نیافته و حتی چه بسیار غایب است

در ۲۸ جون ۲۰۲۳ پلیس فرانسه که سابقه اقدامات نژاد پرستانه در آن فراوان است، اقدام به کشتن نائل ام جوان ۱۷ ساله الجزائری الاصل کرد. از آن زمان اعتراضات سراسری در فرانسه منجر به آتش زدن هزاران خودرو و مراکز دولتی و فروشگاه ها شده است. تا زمان این نوشته گزارشی از کشته شدن معترضان منتشر نشده است.

پیشنهاد امروز

در ۲۳ جون ۲۰۲۳ پریگوژین  رئیس واگنر علیه وزارت دفاع روسیه اعلام شورش کرد و در بحبوحه جنگ اوکراین، ستونی نظامی به سمت مسکو به راه انداخت و جهان را بهت و حیرت فرو برد. پوتین آن را خیانت به کشور و خنجر از پشت دانست. چهره پوتین، هیمنه ی روسیه و چهره واگنرها هر یک از منظری به شدت آسیب دید. در شورش ۲۴ ساعته، بنا بر اخبار، واگنرها شش هلیکوپتر و یک هواپیمای فرماندهی روسیه را هدف قرار دادند که طی این حملات حداقل ۱۳ نظامی و خلبان روسی کشته شدند.

در نوامبر ۲۰۲۰ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد. ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا نتیجه انتخابات را نپذیرفت و آن را ناشی از تقلب دموکرات ها دانست. در پنجم ژانویه ۲۰۲۱ در پی فراخوان ترامپ، طرفداران او در مقابل کنگره اجتماع کردند و در روز ششم ژانویه در مقابل چشم جهانیان به کنگره حمله ی بی سابقه ای صورت گرفت و این مکان اشغال شد. تحقیقات نشان داد در ارتباط با این حادثه مجموعا هفت تن کشته شده اند. چهار تن از مهاجمان که تنها یکی از آنها در اثر شلیک پلیس کشته بود و یکی از اثر سقوط و دیگری در اثر فشار جمعیت و سکته جان خود را از دست داده بودند و سه پلیس نیز در میان کشته شدگان بودند که یک تن در اثر حمله مهاجمان در روز بعد کشته و دو تن نیز خودکشی کردند.

در ۲۶ مه ۲۰۲۰ جوج فلوید سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس متهم به نژاد پرستی آمریکا به قتل رسید. اعتراضات و خشونت سراسری و آتش سوزی حدود ۲۰۰۰ شهر آمریکا را فرا گرفت و خیابان ها بسته شد و صدها خودرو به آتش کشیده شد. در پی این اعتراضات و خشونت ها ۱۹ تن کشته شدند.

در نوامبر ۲۰۱۸ جنبش جلیقه زردها در فرانسه در اعتراض به قیمت سوخت و مالیات آغاز شد و بیش از یک سال به طول انجامید. در نتیجه اعتراضات، صدها خودرو و مکان دولتی به آتش کشیده شد. در اعتراضات یک ساله حدود ۱۱ تن کشته شدند اما تنها یک کشته در نتیجه واکنش پلیس بود. در طول این مدت از معترضان ۱۸۴۳ تن و از نیروی پلیس ۱۰۴۸ تن مصدوم شدند.

در چهارم آگوست ۲۰۱۱ در یکی از محله های لندن یک جوان سیاه پوست به نام مارک دوگان در اثر شلیک پلیس کشته شد. دو روز بعد اعتراضاتی در لندن به خونخواهی وی آغاز شد که به مدت ۵ شب لندن را در آتش سوزاند و صدها خانه و مغازه و خودرو پلیس به آتش کشیده شد. اعتراضات به ۶ شهر مهم دیگر انگلیس نیز سرایت کرد. در اثر حوادث ناشی از این اعتراضات که نام انقلاب هم به خود گرفته بود ۵ تن کشته شدند. ۱۸۶ پلیس نیز زخمی شدند.

این ها نمونه هایی از حوادث و بحران هایی است که در جهان اطراف ما روی می دهد. براستی اگر این حوادث و آشوب ها با این ابعاد در کشور ما روی می داد با چه میزان تلفات نیروی انسانی در طرفین یا حکم اعدام به پایان می رسید؟ تنها برای مثال می توان به   حوادث بنزینی و یا حوادث سال گذشته اشاره کنیم که اطلاع دقیقی از آمار صدها قربانی در میان نیست، و عدد قربانیان به یک موضوع امنیتی تبدیل شده است. تعداد قربانیان که بماند، حتی اطلاع دقیقی از جزئیات اعتراضات نیز داده نمی شود و با بستن فضای رسانه ای، خبری از پوشش رسانه های داخلی هم نیست.

چنان که برشمردیم تقریبا تمام ملت ها با بحران های خودساخته یا ناخواسته مواجه می شوند. این که چرا بحران ها خلق می شوند و یا سر بر می آورند که بسته به زمینه و زمانه عمدتا تبعیض و شکاف طبقاتی و بی عدالتی و یا جنگ قدرت است، بحث مجزای دیگری را می طلبد، اما سخن ما در اینجا تفاوت ها در «نوع مواجهه و عبور از بحران ها» نهفته است.