آغاز کاشت ۲۱ میلیون نهال در استان آذربایجان شرقی
آغاز کاشت ۲۱ میلیون نهال در استان آذربایجان شرقی

آغاز کاشت ۲۱ میلیون نهال در استان آذربایجان شرقی به گزارش طلوع تبریز : معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در مراسم کاشت نهال در مجموعه مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت : طرح کاشت نهال از اولویت های دولت سیزدهم است که در این مجموعه و هشت شهرستان دیگر استان آغاز شد. بر اساس تاکیدات رهبر […]

آغاز کاشت ۲۱ میلیون نهال در استان آذربایجان شرقی

🎙به گزارش طلوع تبریز : معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در مراسم کاشت نهال در مجموعه مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت :
طرح کاشت نهال از اولویت های دولت سیزدهم است که در این مجموعه و هشت شهرستان دیگر استان آغاز شد.
بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت، تلاش می‌شود سطح جنگل کاری و فضای سبز در استان توسعه یابد.
حفاظت از نهال های کاشته شده اهمیت زیادی دارد و مردم، نهاد‌های مردمی و سازمانها باید در حفظ و نگهداری فضای سبز تلاش کنند.
🎙حبیبه هراتی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند های شهرداری تبریز از آبیاری نهال های این مجموعه با شیرآبه زباله خبر داد و گفت:
از محلی که همه به عنوان معضل در جامعه می‌شناسند این طرح را آغاز کردیم.
 می‌توان زباله را به کود، خشکاله یا به خوراک دام تبدیل کرد و همچنین از شیرآبه زباله پس از تصفیه می‌توان در آبیاری نهال ها و درختان استفاده کرد.
 از نهال‌های کاشته شده در این مجموعه همانند فرزندان خود حفاظت خواهیم کرد تا روزی شاهد این باشیم که اینجا به عنوان یک کوهستان جنگل‌کاری شده در اختیار شهروندان باشد.
🎙 سیروس داوودی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی نیز گفت:
در حالی که در سال های قبل هر سال ۳۰۰ هزار نهال در استان تولید می‌شد امسال به ۲۱ میلیون اصله افزایش یافته که ۱۴ میلیون توسط نهالستان های این اداره و ۷ میلیون توسط نهالستان های بخش خصوصی تولید شده است.
تفاهم نامه ۴ ساله با کارخانه ها، فعالان بخش معدنی و صنعتی به ارزش ۶۳ میلیارد تومان منعقد شده است که کل زیرساخت ها را غریب به ۷۰ درصد اصلاح کرده ایم.از ۹ نهالستان موجود در استان با استفاده از ۲۰درصد ظرفیت، ۱۴ میلیون اصله نهال تولید کرده ایم که با افزایش ظرفیت ها میتوانیم نیاز های سایر استان ها را نیز تامین کنیم.
برای سال ۱۴۰۳، تولید ۲۰ میلیون اصله هدف‌ گذاری شده است‌. تولید نهال ۲۰ درصد قضیه است، ۱۰ درصد کاشت و ۷۰درصد مربوط به حفظ و نگهداری نهال است که نیازمند تلاش مردم و دستگاه های اجرایی برای حفظ و نگهداری آنهاست.
همچنین وی افزود: در این طرح از باب منافع مالی، یک ریالی هم از اعتبار دولتی هزینه نشده است.
گزارش: مهدی ایران زاد